|
Foto en tekst © Fam de Moor
En altijd bron vermelding Foto’s en tekst van andere worden met toestemming gebruikt en opgeslagen in archief voor hergebruik. |

|
AKALA DAGBOEK |
|
Maleisië Deel 4
Dag 14 | 02- 03 Augustus 2016: Sukau, Kinabatangan Wildlife Reservaat Vroeg in de ochtend, nog voor het ontbijt, maken we een excursie over de Kinabatangan-rivier naar het Oxbow-meer op zoek naar vogels en andere dieren. We zijn in de pure natuur hier! Al snel zien we een zout water krokodil. En de zeearend. Naast de zeearend zit een vogel met een lange nek die ze ook wel de Snake bird noemen. Wij hebben ze ook in Kuala Lumpur in het Bird park gezien. De rit naar het Oxbow meer is mooi. Veel vogels langst het water. En daar zien we dan ook de neushoornvogels weer. Ze zijn vaak in paartjes .
We zien de Rood bruine met witte borst Brauwny Kite. Hoe mooi steekt hij af tegen de blauwe lucht. Het is een roofvogel. Dan komt er een zee arend en die valt de Kite lastig. Als dat niet genoeg is komen er neushoornvogels aan ! De arend vliegt eerst weg. Nog twee vechtende om een boom. Dat valt niet mee. De neushoornvogels winnen en Joy vertel dat de neushoornvogels ook makkelijk de Kite kunnen doden. We zien hoe mooi dat spel zich speelt. Als we verder varen zien we veel bloemen bij het Oxbow meer. Het sluit zich af en we kunnen niet verder. We gaan dezelfde weg terug. We kunnen genieten van de rit op het water. Mooie boot. Goed om in te zitten. Onderweg weer de Zeearend hoog in de boom. Op naar het 8.00 uur ontbijt. Lekker toost met een gebakken eitjes , jam en fruit. Verse jus en verse marmelade van kokos.
Na het ontbijt gaan we een wandeling maken met Joy. Van circa een uur over het wandelpad dat achter ons hotel gelegen is .We leren meer over de planten en dieren in dit prachtige natuurgebied. We zien een duizendpoot en een pigmy eekhoorn. Nu die is klein ,het is net een muis. Een rups zwart die als je die aanraakt veel problemen veroorzaakt. Dus afblijven. We horen van alles maar zien het niet. Wel vertelt Joy over de stammen die hier leven en over hun tradities. We zien de boot waarmee David Attenborough vaart als hij hier filmt. Hij gebruikt een handgemaakte boot van hout die door de stam hier is gemaakt. Zijn laatste bezoek voor zijn laatste film over Maleisië was in 2014. Zijn gids toen was Fernando ,die we later zullen ontmoeten we gaan met hem naar Turtle island. De looptocht is leerzaam, en de natuur is prachtig. Na de lunch is er weer een boottocht. Maar we hebben ons zelf op een spa getrakteerd. Mijn spieren hebben zoveel te lijden dat ik een stress massage gevraagd heb. Speciaal voor mijn pijnpunten. Jose kiest voor een voet massage. Een heerlijke ontspannende middag. Dan opeens worden we geroepen dat ze een orang-oetang achter de lodges gezien hebben met baby. En ja dan is het toch gaan en kijken en genieten. Deze momenten zal ik nooit meer vergeten Hoe mooi is dat en hoe spannend dat moeder haar jong leert klimmen en vallen. Je houd werkelijk je hart vast ,maar je kan niets doen. En och het liep ook gewoon goed af. Zo gaaf !!
Tegen 1600 uur gaan we de De Kinabatangan rivier op Dit is de twee na langste rivier in Maleisië. Met een lengte van 560 kilometer stroomt hij door de staat Sabah op Maleisisch Borneo. Hij is onderdeel van de Sukau - Kinabatangan Wildlife Sanctuary. De mooie rivier biedt goede mogelijkheden om prachtige wilde diersoorten te zien. Water neemt een belangrijke plaats in, mensen reizen per boot op zoek naar dieren in het wild. Hier kun je een enorme variëteit aan dieren tegenkomen. Er zijn talrijke dorpjes langs de rivier ,huizen op palen en de gids vertelt over de stammen. Waarvan ze zelf deel uit maakt. Bilit is zo’n dorpje Er zijn verschillende lodges die toeristen kunnen plaatsen ,en dan leef je in zo,n gemeenschap mee. De meesten van hen vind je in en rond het dorpje Sukau (het toeristencentrum binnen het Kinabatangan gebied). Kinabatangan Rivier is één van de populairste bestemmingen binnen Sabah. Vaak vind je hier orang-oetans, neusapen, krokodillen, olifanten, slangen, insecten en vele soorten vogels, zoals de ijsvogel en neushoornvogel. Wij hadden dat geluk. We hoorde dat ze hier in Borneo ook een Big 5 hadden:
De krokodil- neushoornvogel- neusapen- pigmy olifant en orang-oetang . We hadden ze allemaal gezien op de olifant na. Maar goed daar hebben ze de laatste dagen naar gezocht en niet gevonden. Ik ben daar niet treurig over alhoewel deze olifanten alleen hier te vinden zijn .En dus nergens anders op de wereld. Van de andere kant je kan niet alles hebben. Er moet een reden zijn om te rug te komen niet waar. Vorige week zijn ze gespot na 5 uur varen. Gisteren zijn ze gespot 90 klm verder maar dan alleen een mannelijke olifant. Vandaag gaan er weer mensen proberen de olifanten te traceren. De laatste grotere groep is gezien 21 Juli , ze staken de rivier over. Maar we zullen zien, wij gaan er niet extra voor op de boot. We hebben genoten in Kuala Lumpur en dus zijn we tevreden. Neushoornvogels is nu ons doel. En vanmorgen zijn we al rijk bedeeld. Even afwachten wat we vanavond gaan zien. Na de bootreis is er weer Diner om 19.00 uur. En een presentatie over Borneo.
Dag 15 | 04 Augustus 2016: Sukau, Kinabatangan Wildlife Reservaat Nog voor het ontbijt, maken we weer een boottocht ,deze keer over de Menanggol rivier. Heerlijk wakker worden, zo omringd door de geluiden van de jungle. We hadden een andere gids vandaag Steven. Hij doet zijn werk al 40 jaar. Hij vaart naar een binnen riviertje Daar zien we al snel de Kingfisher. Niet een of twee nee we hebben er wel 10 gezien. Maar hoe moeilijk ze te fotograferen. Ze zitten stil en plots vliegen ze weg. Maar het oranje en blauw is zo schitterend over de rivier We zien de kleinste en de grootste soort. Die grote is echt groter met meer geel. Toen zagen we een krokodil recht voor ons neus. Vlug een foto en film maken .We hoorde dat de politie controle deden.Vorige week nog is er een toerist vanuit een bootje het water mee ingetrokken. Dat is niet de boot waarin wij zitten ,maar dat zijn een soort kleine rubberboten waar veel toeristen op zitten . Vaak willen die alleen zo’n tour maken. Ze krijgen dan vaar routes mee maar ja ze wijken af. Gisteren nog zagen we de controle boot. Wij zitten in groter en hogere boten en moeten ook reddingsvesten dragen. Goed dat helpt toch niet. Maar het voelt wel veiliger.
Maar vandaag varen we zo ongeveer naast de krokodil. Hij is zeker een meter of 4. Dan zien we een dode vis. Een catfisch zegt Steven. De vis is nog heel ,dus gevangen en aan de kant gebracht. Die word zo opgehaald door een rover, zegt hij. we varen weg en komen zo terug. Ondertussen zien we neushoornvogels en een arend. Dan zijn we weer terug bij de vis .En daar is de varaan . Hij is anderhalve meter groot en trekt de vis naar zich toe, en wil hem meenemen om op te eten. Ze noemen het een corridor varaan. Mooie momenten. We varen door en zien op de terug weg nog Kingfisher en apen. Heel veel apen. Het is tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt hebben we de ochtend vrij en lopen we nog door ons Olifanten trial ( omdat er olifanten door gekomen zijn) achter het huis. We zagen meteen de orang-oetang. Moeder met kind. We zagen de Borneo gibbons en wat vogeltjes en een eekhoorn. En een nest van een aderlaar. Ik zie er twee ,maar het is ver weg .We kijken later nog eens. Nu tijd voor de lunch. Na de lunch gaan we weer wat rusten ,want dit is de enige tijd dat we airco hebben. Het is 37 graden dus te heet voor het zwembad. Straks tegen 1600 uur gaan we naar de Gomantong grotten.
De grotten van Gomantong In de Gomantong grotten leven talloze zwaluwen, die hun nesten tegen de wanden van de grotten hebben gebouwd. Die nesten worden verzameld, waarbij men lange bamboestammetjes gebruikt om naar boven te klimmen, wat er zeer gevaarlijk uit ziet. Die nesten zijn ook een basis voor de bekende vogelnestjessoep, een oude specialiteit uit de Chinese keuken. In het oerwoud rondom deze grotten groeien veel wilde vijgen; een lekkernij voor orang-oetans Tegen zonsondergang zouden we dan het uitvliegen van miljoenen vleermuizen zien op jacht naar insecten voor hun avondmaal. Adelaars cirkelen boven de grot; zij eten juist graag een vleermuis als avondmaal. Ja dat maakt de cirkel rond en voor ons is dat natuurlijk een mooi gezicht. Ik had me totaal niet voor bereid op wat ik te zien kreeg. Ik had alleen het gedeelte gelezen van de vleermuizen en de adelaars. Leuk vogels. Eenmaal ter plekken kregen we uitleg over het Ecco systeem van dit alles en ik herinner me de film van David Attenborouh weer met de “bewegende vloer” Ik herinner me opeens het verhaal van de Swifts ( zwaluwen die nestjes bouwen) . En als we dan een mondkapje voor krijgen , een helm op en handschoenen aan herinner ik me opeens wat het was die “bewegende vloer”. Kakerlakker ..miljoenen kakerlakken. Ja en ook in vele soorten van groot naar klein en van zwarte witte naar gekleurde Echt .Ik had het niet meer.
De grond was glipperig en ik was als de dood dat ik zou uitglijden. Jose was niet mee gekomen en das maar goed ook. Ze bleef met de gids achter om de eerste vleermuizen te zien. Wij zouden dan nakomen. Ik was zo blij dat ik uit die grot was. Hoe mooi het verhaal ook was van die vogel nestjes ik wilde er uit…. Daar bijkomen , dan die frisse adem weer en die vieze nat van zweet handschoenen uit . En dat vieze mondkapje weg. Ademen. Na 10 minuten zagen we oranje in de bomen! De Orang-oetang dachten we.Maar aan hun bewegingen te zien waren het de Red Leaf Monkeys.. dat was genieten. En daar werd mijn hartslag ook weer rustig..
Dan gaan we naar José en de gids en zien inderdaad miljoenen vleermuizen uitvliegen. In zwermen maken ze de meest mooie bewegingen. Ja dat was mooi. We zien ook de adelaars. Die hoeven maar te happen naar de vogels . dat doen ze ook . De vleermuizen maken in zwermen de meest mooie bewegingen. Dit was wel genieten. We zijn laat terug naar het Kinabatangan Wildlife Reservaat .Daar gaan we van ons laatste diner hier genieten. Een laatste borrel om de stres in mijn benen weg te drinken en de vermoeidheid in mijn rug. Door de stres vanmiddag is alles aan gespannen. We gaan op tijd naar bed. Dat mag ook wel want het is best vermoeiend.
Maar het is echt AMAZING
Volgende keer meer.. Vriendelijke Groetjes Boek: www.akala.nl Een site over papegaaien |




