Foto en tekst © Fam de Moor


Gebruikt u foto's, film en/of teksten :
Vraag dan eerst toestemming.

En altijd bron vermelding

Foto’s en tekst van andere worden met toestemming gebruikt  en opgeslagen in archief voor hergebruik.

AKALA DAGBOEK

 

 

 

Vandaag wat nieuws uit de voličre van onze ara’s:

    

De blauwgele ara (Ara Anrarauna)

 

Door de jaren heen hebben we altijd wel een “zwak” gehad voor de blauw gele ara.  Ze zijn zo mooi en de kleuren blauw en geel spreken ons wel aan. Ook hun formaat is natuurlijk opvallend .Wanneer ze staart lang maken en de vleugels uitslaan komt dat toch wel imponerend over. De vleugels en staart van deze ara’s zijn blauw, hun onderzijde geel, en het gezicht bestaat uit naakte gedeeltes wit, met een paar rijen kleine donkere veertjes. Kenmerkend is de  sterk ontwikkelde snavel .

 

De blauwgele ara is een van de meest ingevoerde soorten en een van de beste praters onder de ara’s.

Zij kunnen wel 60 woorden leren en geluiden imiteren. Ze zijn heel graag in de nabijheid van de mens, soms op het vervelende af. Ze blijven trouw en vriendelijk voor hun eigenaren. Het is een van de leukste en gezelligste ara soorten. Besef wel dat hij behoorlijk wat ruimte en tijd van u vraagt, hij wil zich aan het gezin toevoegen als een ware vriend van de familie. Naast ruimte realiseren we ons ook dat we even moeten aankaarten dat ze geluid maken en veel sloop werkt verrichten .

 

Speelgoed heeft geen lang leven bij de Ara's . Het schommelen is echter hier hun meeste  tijdverdrijf. Uren kunnen ze op verschillende maten en materialen schommels zitten en zich uren vermaken. Met onze beslissing om ara’s te huisvesten hebben we de tuin grotendeels verbouwd tot voličre. Een ara heeft namelijk veel  bewegingsruimte en dus een grote vlucht nodig en heel veel hout / bomen.( fruit)

 

Momenteel hebben vluchten van 4 meter lang en 2 meter breed. Hun binnen verblijven zijn 3 bij 2 meter en 2 meter hoog. Genoeg ruimte voor deze vogels. Ara’s zijn dol op alles wat kapot kan en eetbaar is. Om in deze behoefte te voorzien geven wij ze voldoende wilgen- en druiventakken. Verder spelen ze graag met alles wat beweegt.

 

Blauwgele Ara's, met een lengte van 80 tot 90 cm vinden hun oorsprong in Zuid-Amerika. De meeste ara’s zijn oerwoudbewoners en nestelen in holle bomen, het liefst in palmbomen. Buiten de broedtijd leven de vogels vaak in grote groepen of families. In plantages kunnen ze soms ware ravages aanrichten. Ook in hun vaderland worden de verschillende ara soorten vaak in gevangenschap gehouden door de inheemse bevolking.

 

Broeden en kweken  Ara’s kunnen het beste gehouden worden in grote voličres met een nachtverblijf ,daarnaast een lange uitvlieg ruimte. Het broedblok waar we nu mee kweken is 1 m x 40 doorsnee liggend gemaakt van een pvc pijp. Met een invlieg gat van 17 cm. De nestkast moet een degelijke constructie zijn, want een ara knabbelt alles kapot. Daarom gebruiken wij liefs PVC Pijp. Deze ara’s leggen gemiddeld 2 tot 3 eitjes .Na 26 tot 28 dagen komen de eitjes uit. Ze worden door zowel pop als man gevoerd en grootgebracht. De jongen verlaten het nest als ze ongeveer 15/16 weken zijn, maar worden vaak nog weken na gevoerd door de ouders.

 

Voeding

 

In de natuur bestaat hun voedsel uit zaden, granen, noten, fruit en diverse boomvruchten. Ara’s eten zeer gevarieerd waarbij palmnoten zeer waardevolle voedingsstoffen verschaffen. Om deze prachtige vogels in topconditie te houden is het noodzakelijk om ze regelmatig ei voer en vitaminen te verstrekken. We geven ook  gekiemde zaden en vruchten en met regelmaat pellets.

 

Wij gebruiken  Dutch  pellets .Zie www.birdfood.nl /  www.dutch.birdfood.nl

 

 

Huiskamer

 

Wanneer ze tam zijn is de ara een zeer aangename kamergenoot. Tamme ara’s zijn geen bijters, ze zullen hun verzorger nooit bijten!

 

Toch moet men altijd oppassen,

Een beet met de snavel is buitengewoon pijnlijk. Vaak komt dat voor als de vogel te menselijk word behandeld of de mens als partner gaat zien. Want Ara’s gaan in de natuur ook niet zachte handig met elkaar om, het bij elkaar poesten en kroelen gaat niet altijd even zacht. Dat komt omdat de snavel groot en sterkt is en ze gewend zijn hier perfect ,maar op een dierlijke manier mee om te gaan. Alleen met de hand grootgebrachte vogels zijn geschikt als huiskamervogel maar dan nog moeten zij over voldoende bewegingsruimte kunnen beschikken. Mensen die een ara in huis willen nemen raden we aan een slaapkamer tot leefruimte om te bouwen .Ara’s knagen graag, dus aan hun knaagbehoefte moet voldaan worden door ver geplukte vingerdikke takken te verstrekken van 15 - 20 cm lengte. Dit voorkomt plukken en krijsen. Het gaas van de kooi moet bijzonder sterk zijn. Ara’s zijn weliswaar niet gevoelig voor kou, maar ze moeten als uitgesproken tropische dieren wel vorstvrij overwinteren, dat wil zeggen in een binnen voličre. Geef ze vaak een douche met de bloemenspuit, aandacht en tijd. Vervelen ze zich dan ook telt hier dat uw bankstel of stoel zeker bij het brandhout geplaatst kan worden.  Het geluid van de ara valt mee maar zetten ze het op een schreeuwen dan zijn oordopje de enige oplossing of gewoon even laten uit schreeuwen .Meestal is er geluid  in de morgen en tegen de avond. Maar in een spel kan de opwinding wel een scherpe gil tot gevolg hebben en dus moet men daar preventief wel even rekening mee houden. 

Kweken met de blauw gele ara is ons gelukt. We hopen in de toekomst dat het weer gaat lukken.

 

In stemming zijn .

Normaal zien we dat ze in stemming komen als ze veel met elkaar ‘spelen” ze voeren elkaar meer dan anders.

En ze poetsen elkaar meer. Na een periode van samenspel  gaan ze paren. Het paren bij de ara gaat zijdelings de man en de pop draaien hun staarten zijdelings langs elkaar en paren op de manier en gaat soms gepaard met veel geluid.  Ze breken de takken en strippen het hout .

Ze worden ook agressiever en dan zie je  dat het paren steeds beter word en vaster.

Dan kunnen we eitjes verwachten. In ons boek : Papegaaien van A tot Z staan hier van verslagen.

 

2015.

 

Ik wil u vandaag gewoon iets meer vertellen over  Tommie & Ricola. Daisey en Lucky en Eef  en onze nieuwe pop Eva..

 

Eerste koppel Tommie en Ricola .

 

 

 

Al was ons eerste blauw gele ara koppel Tommie en Pino.

En heeft Pino later Sira nog mogen leren kennen,

nu zit Tommie bij Ricola.

Onze eerste vogels waren import vogels. Ons Tommie heeft enkele kuikens samen gehad met Pino.

Sira kreeg haar eerste eitje en helaas had dit fatale gevolgen, Sira was 6 jaar oud.

Toen hebben we ricola die alleen was samen gezet met Tommie

Ze zat al altijd aan de kant waar Tommie zat aan het gaas.

Ze snavelde en ze waren totaal niet agressief naar elkaar ze vonden elkaar eigenlijk altijd al leuk van een afstand

Maar dan samen zetten dan, moeten man en pop wel weer aan elkaar wennen. Dat kost tijd.

 

 

 

 

Ons koppel Daisy en lucky komt uit de huiskamer.

Door verhuizing naar een flat kon de eigenaar de vogel niet meer houden. 

Daar was de ruimte te klein en men mocht er geen huisdieren houden.

Noodgedwongen koos ze voor een andere plek ,de kweek, bij ons.

Ze zijn nu vele jaren in onze kweek.  

Daisy en Lucky ,zijn samen als boers en zus groot gebracht .

We denken dat dit juist een probleem is .

Ze zien  elkaar ook als broer en zus zien. Maar dat is ( menselijk) denken .

Dus we kijken er naar uit dat ze uiteindelijk bevruchte eitjes zullen gaan leggen. Het is wel een harmonisch stel en ze paren ook.

Ze komen minder vaak buiten en zijn vaak hangers ( aan gaas hangen) dat is wel typisch ara gedrag ,maar ik zie ze liever vliegen.

De ruimte die ze hebben laat dat toe, maar men ziet dat de vogel in hun eerste  10 jaren veel in de kooi hebben gezeten.

Ze waren veel los hebben vliegen geleerd, maar dat waren korten stukjes.

Daisy en Lucky zijn wel meteen erg nieuwsgierig naar de andere ara’s.

We laten ze veel mogelijk vogel zijn en dus geven we ze niet te veel menselijke aandacht

Ze vragen en delen hun aandacht met hun buren . En dat zijn ook ara’s !

Momenteel zijn ze weer extra fel. Dat zien we graag, we blijven duimen dat we ooit jonge  hebben uit vliegen bij dit koppel

     

De nieuwe pop van Tommie is Rico-la

 

   

 

Rico is de naam die deze ara eerst kreeg, en na onderzoek bleek Rico een popje.

 

 

Nu ze bij ons een nieuw leven gaat krijgen noemen we haar Rico-la.

    

 

Rico-la heeft problemen met veren en de rui. Dat probleem speelt al langer en de baasjes hadden werkelijk alles geprobeerd. Toch bleek na aflezen van gedrag en menig bezoekje aan de dierenarts dat Rico-la gewoon erg broeds was en “iets ”miste.  Zodra de hormonen opspelen plukte ze haar veren ,en dat was eigenlijk niet wat de baasjes wilde.

Ze wilde dat Rico zich gelukkig voelde en alles kreeg wat ze verdiende. Maar het tekort aan een partner kon men haar niet geven. Daarom kozen ze voor een leven in een grote voličre met buiten lucht en vogels om haar heen.

De  interactiviteit zal Rico-la al opvrolijken en  haar gelukkiger maken. En dat was het belangrijkste het geluk van Rico-la. Ze plukt niet meer zo heftig maar heeft al wel een ritmisch gedrag aan geleerd.

We hopen dat haar nieuwe leven hier haar “te korten” aan vullen en ze straks weer mooi in de veren komt.

 

      

 

Let wel !

 

Alles ging niet vanzelf. Voor Ricola bij Tommie kon hoor, hier ging wel een anderhalf jaar aan vooraf.

Het duurde lang voordat Ricola wende aan andere ara’s en aan Tommie naast haar .

Ze keek en bleef in de morgen binnen .Na een periode van gewenning is ze uiteindelijk naar buiten gekomen.

Ze wilde graag op haar schommel zitten en dus moest ze wel . Ze heeft wat uurtje buiten gekeken ,

alles geobserveerd maar ging steeds weer naar binnen .

Opeens zat ze buiten. We waren toen 3 maanden verder.  Dat viel mee.

De eerste stap was gezet. We lieten haar vele weken acclimatiseren .

Ricola was als al onze andere vogels op alle ziektes getest ,

en we konden dus in het begin haar lekker dicht bij de andere ara’s plaatsen om te laten wennen.

Na een jaar zat ze steeds vaker tegen het gaas met aan de andere kant Tommie.

Tommie was toen bezet. Maar nu is Tommie vrij en dus was er nieuwe kansen voor zowel Tommie als Ricola

 

       

 

Dan komt Eef in ons bestand

Een jonge man van 2011.

Eef heette eerst Evi ,maar bleek een man te zijn en dus hebben we hem gedoopt tot Eef.

Eef een “huiskamer vogel “was wel vogels gewend hoor .maar dit was toch anders..

Hij deed mee in een vliegshow aan free flight. Maar dat was toch anders met roofvogel dan met ara’s .

Die komen soms niet terug en dan kost het tijd de ara te zoeken

En dus besloot het baasje dat er voor toen nog Evie een andere optie gevonden moest worden.

En dat was in een voličre omringd met andere soortgenoten ,bij ons .

Hij komt wel buiten , is vrolijk en nieuwsgierig en we gingen op zoek gegaan naar een popje voor hem .

Hij is jong en met een jonge pop kunnen ze dan samen ouder worden.

 

   

 

Eva .Trots zijn we op Eva. Geboren op 16 jullie 2014 ,natuurbroed met zus en broer.

Het waren weer spannende weken voor ons .Na het ophalen van de ara Eva kwam de quarantaine tijd.

Nu dat hebben we geweten. Allereerst at Eva niet.

Dat lag aan de nieuwe situatie die we haar gaven .

Geen broer zus of andere vogel om haar heen .

Ze at 5 dagen niet .Wellicht minimaal ,

want normaal houd en ze dat geen 5 dagen vol .

Maar na 5 dagen zagen we pas rest voer op de grond. 

En vuil water. Een aanhoudertje okay dat wisten we nu!

En een herrie !! Jesus wat kon dit meisje schreeuwen.

Na enkele weken kwam ook hier de rust.

Ze kon namelijk van haar verblijf kijken op de andere ara’s ,

en ze vond op afstand Eef al leuk .

 

   

Hij Eva ook want hij ging de meest gekke capriolen uithalen voor de raam, als hij haar zag.

Want ze kon zich ook zo opstellen dat hij haar niet zag. In een hoekje .

Vanuit dat hoekje daagde ze hem al uit . Naar de dierenarts voor de testen moeste we wat langer uit stellen want Eva ,

moest eerst wennen en goed eten voor we weer een stresssituatie opzochten. Goed bij de dierenarts , weer een gevecht. Maar kundig als Hedwig is was het testen zo gebeurt. 

Dan is het wachten op de uitslagen . Na 2 weken viel de uitslag op de mat en alles was goed.

Ook de kweker was blij dat Eva kon blijven. Eva die geen staart meer over had van al dat hangen aan het gaas werd op zondag 14 Maart vrij gelaten. Dat wil zeggen bij Eef gezet .

Nu maar hoen dat ze daar sneller eet dan in de quarantaine.

Maar vanaf het eerste moment zaten Eef en Eva naast elkaar En Eef is wel zo slim dat hij haar de weg wijst in de voličre en naar de voederbakjes. Het is voor ons genieten dat deze twee vogel vanaf eerst ogenblik “verliefd” waren op elkaar en ze zijn nu al onafscheidelijk van elkaar ,dat noemen we boffen! 

 

En wij ….wij gaan nu genieten van ons uit zicht

 

2018 Een update over de vogel.

 

Alles goed met de vogels. Ze komen meer en meer in broedstemming en Eva (2014) en Eef (2011) ons jongste koppel geniet van elkaar. Voor ons de eerste keer dat we een koppel van af begin hebben. Dus nu zien we nog beter hoe dat naar elkaar toe groeit vanaf geboorte . Andere koppels zijn later bij elkaar gezet. Eef en Eva zijn nu 2 jaar hier en samen. Ze communiceren echt met elkaar. Ze kroelen ,eten samen en vechten samen. Mooi te zien hoe dat op groeit. De andere koppels doen het ook goed . Tommy en ricola nu een kweek koppel Ons eerste kuiken 2017 Blue is een feit.

 

Onze geel vleugels Koda en Lola

 

   

 

Koda en Lola kwamen in 2014 bij ons in de opvang . Ze waren gezond en getest. Ze zijn bij ons in de kweek nogmaals getest en het ging goed. We plaatste ze tussen onze blauw gele ara’s en al snel voelde ze zich thuis . De eigenaar kwam regelmatig op bezoek. De pop Lola zat niet optimaal in de veren en had moeite met de rui. Maar de man had deze problemen totaal niet. We hebben de vogel een periode met hun eigen voer gevoerd en langzaam zijn we over gegaan op het voer wat wij voeren en dat zijn de  Dutch Pellets . Na een jaar zagen we dat de pop nog wel moeite had met haar rui maar het rood van de ara’s werd roder en dieper.

 

Hun voličre is 2.20 hoog en buiten 4 meter lang en 2.50 breed. Ze hebben een binnen gedeelte van 2.20 hoog en 2 meter lang en 2,50 breed . Hun binnen voličre is voorzien van 2 zitstokken en een broedblok. Dit broed blok is een pvc buis en is horizontaal gehangen. En een broedhok van de oude eigenaar . Dat is een houten broedblok. Er is zover we weten nog geen actie of aanwijzend kenmerken dat ze broeds zijn. Ze zijn van 2014 dus dat had er al moeten zijn, maar kan ook nog komen.

 

 

Ze zijn vanaf klein samen gezet en dat betekend vaak dat ze elkaar als broer en zus zien wat vertraging in de kweek betekend . Voor ons is het genieten van deze vogels belangijker op dit moment. Buiten hebben we diverse takken om op te zitten en een schommel gemaakt van hout .Ze schommelen daarop voor en  achteruit maar ook zijwaarts van Lings naar rechts. Dat is een genot om te zien en onze blauw gele ara’s doen dit ook allemaal.

 

     

 

Na bijna 2 jaar besluit de eigenaar toch afstand te doen van de vogels en dus zijn deze vogel nu ons eigen bezit. Voor de vogels is er geen verandering ze blijven daar waar ze zijn en ze vermaken zich zeer goed in hun voličre. Ze zijn dagelijks buiten in zomer en winter en ze maken minimaal geluid.  Vaak even in de morgen als ze naar buiten komen en tegen de avond als ze weer naar binnen gaan .Ze zijn meest samen en doen alles samen. Ze poetsen zich gelijktijdig  naast elkaar en ze eten gelijktijdig.

 

  

 

Ze eten dagelijks  Dutch Pellets fruit groenten en noot . En er zijn 2 zaden dagen. Deze dagen worden ook  verrijkt met fruit groente en noot. Dagelijks vers water. Veel vers hout en verse klim en zit stokken.

 

   

 

Dus Onze Ara’s vermakenzich op en top. Ook dit jaar heeft Lola wat problemen met de rui ,maar we zien wel verbetering. Haar kleuren zijn roder en het zwarte dons word ook langzaam rood. Het heeft tijd nodig maar uiteindelijk  zal het wel goed komen . Nu hopen we dat er ooit eitjes komen en wellicht kuikens. Maar dat is niet onze pioriteit. Wij zijn blij te mogen genieten van de rode kleuren tussen onze blauwe kleuren van de blauw gele ara’s. We zijn trots op Koda en Lola.

            

 

Zo ook kwamen in 2016 in ons bezit Conan en Fara .

 

Na zeer goed nadenken besloten de baasjes afstand te doen van deze vogels. De baasjes kregen een leeftijd waar beslissingne genmen moesten worden. Wacht je tot je niets meer kan,of neem je afstand als je juist nog in staat bent een goede plek te vinden. Dat laatste was hun doel en toen ze ons benaderde hebben we goed overwogen gekozen voor een JA.

 

Thuis werd plaats gemaakt want we wilde de geelvleugels niet naast elkaar .Dus moeten we de blauw gele ara’s verhuizen . Zodat we om en om de vogel konden plaatsen. Bij ons is iedere voliere anders van indeling dus de een is groter dan de ander. De andere heeft een grotere binnen ruimte de andere meer ruimte buiten.     Per vogel soort word dan bekeken welke vogel waar kan.

   

 

Conan en Fara bleven de eersate weken binnen. Ze keken de kat uit de boom. Maar na een anderhalve maand werd het weer beter en de vogels kwamen buiten. Ze hadden niet eerder vogel gezien dus ze vonden het spannend. Na een drietal maanden waren ze gewend en nu komen ze regelmatig buiten. Ze hangen op de kop in de volieren ,maar “dansen”ook op de stokken. Ritmisch bewegen vind ik wel passen bij deze rode duivels..het is genieten. Kweek is niet onze eerste pioriteit maar het zou leuk zijn als dat ooit mocht lukken Voor nu genieten we van het uitzicht.

 

 

2018

Onze Ara’s vermaken zich op en top. Ook dit jaar heeft Lola wat problemen met de rui ,maar we zien wel verbetering. Haar kleuren zijn roder en het zwarte dons word ook langzaam rood. Het heeft tijd nodig maar uiteindelijk  zal het wel goed komen . Nu hopen we dat er ooit eitjes komen en wellicht kuikens. Maar dat is niet onze prioriteit. Wij zijn blij te mogen genieten van de rode kleuren tussen onze blauwe kleuren van de blauw gele ara’s. We zijn trots op onze vogels.

 

            

 

 

2020 en de toekomst …. Die zien we graag tegemoet..

 

Vriendelijke Groet.
Ed en Thiely de Moor.

papegaai@akala.nl
www.akala.nl  

 

Foto en tekst  @ Fam de Moor
Gebruikt u foto's, film en/of teksten :
Vraag dan eerst toestemming.

Foto’s en tekst van andere worden met toestemming gebruikt  in ons dagboek,

en in dagboek-archief opgeslagen voor hergebruik.

 

Onze dank hier voor

 

 

 

58